Asiakkaan kuuntelemisen taito

Asiakkaan kuuntelemisen taito

Tuttavani pyysi minua osallistumaan haastatteluun, jota hän teki eräälle isolle palveluntarjoajalle.  Haastattelun alussa minulle selvisi, että kyse onkin kyselystä. Kyselyä täytettiin haastattelun aikana puolestani. Kysymykset olivat enimmäkseen kyllä/ei-valintoja. Oikea arki ei ole aina niin mustavalkoista. ”Miten palvelun tulisi toimia, jotta se palvelisi sinua paremmin?” Kysymys tuli yllättäen. Minulla oli mielessäni kokemukseni ja arjen haasteet, mutta ei ratkaisuja niihin.

Read More

Osallistamisen sudenkuopat, osa 1/2

Osallistamisen sudenkuopat, osa 1/2

Osallistaminen on olennaista asiakaslähtöiselle kehittämistyölle. Palvelumuotoilu tarjoaa hyviä menetelmiä ja toimintamalleja osallistamiseen. Osallistamiseen liittyy kuitenkin seikkoja, joita kannattaa varoa. Lue lisää osallistamisen sudenkuopista Palon Piian blogista.

Read More

Miten kaupunkimuotoilua lähdettiin tekemään Iin kunnassa?

Miten kaupunkimuotoilua lähdettiin tekemään Iin kunnassa?

Euroopan Komissio palkitsi Iin kunnalle tehdyn kaupunkimuotoiluprojektin ”Innovatiiviset vähähiiliset palvelut” Euroopan parhaana ilmastotyönä syksyllä 2017. Tuomariston mukaan valinnassa painottui etenkin kuntalaisten laaja osallistaminen palveluiden kehittämiseen. Lue miten osallistamista ja kaupunkimuotoilua lähdettiin tekemään Iin kunnassa.

Read More

Kokeilemalla kehittäminen on fiksua

Kokeilemalla kehittäminen on fiksua

Uusimmassa Iin kunnan kuntatiedotteessa kerrotaan viime syksynä tehdystä joukkoliikennekokeilusta, jossa mekin saimme olla mukana palvelumuotoilemassa. Tiedotteessa Johannes Helama, Pohjois-Suomen muotoilijat ry:n toiminnanjohtaja, kuvaa kokeilua ja sitä, mitä kaikkea opittiin. Tämä oikein loistavasti sujunut kokeilu oli pidemmän palvelumuotoiluprojektin loppuhuipennus, jota edelsi mm. tekemämme asiakasymmärrystutkimus ja joukkoliikenteeseen liittyvä uusia ratkaisuja keräävä haastekilpailu. 

Read More

Palvelumuotoilua yhdistyksille ja järjestöille

Palvelumuotoilua yhdistyksille ja järjestöille

Palvelumuotoilu ajatellaan usein sopivan hyvin ainoastaan tietyille aloille ja huonommin joillekin toisille aloille. Palvelualat ja varsinkin kuluttajapalvelut ovat kärjessä, kun palvelumuotoilua hyödynnetään. Edellä mainittujen lisäksi, myös yhdistyksissä ja järjestöissä voidaan hyödyntää palvelumuotoilua monin eri tavoin. Palossa olemme myös tehneet yhteistyötä usean yhdistyksen, liiton tai järjestön kanssa. Tässä neljä esimerkkiä, miten olemme voineet auttaa yhdistyksiä ja järjestöjä palvelumuotoilulla.

Read More

Palvelumuotoilu kehittää asiakaskokemusta ja liiketoimintaa

Palvelumuotoilu kehittää asiakaskokemusta ja liiketoimintaa

Palvelumuotoilu on englanniksi Service Design ja suomennoksessa käytetty muotoilu-sana ehkä harhauttaa eniten kuulijaa, koska muotoilu nähdään usein vain sen lopputuloksen kautta. Muotoilu ymmärretään tuotteiden esteettisenä paranteluna, jonka tarkoitus on saada tuote ulkonäöllisesti haluttavaksi kuluttajalle. Mikä muotoilussa jää usein piiloon, on prosessi, jolla tuotemuotoilua tehdään. Hyvä tuotemuotoilu lähestyy tuotetta asiakkaan silmin. Tarkoituksena on muotoilla tuotteesta asiakkaan käyttötarkoitukseen ja luonnolliseen toimintatapaan mahdollisimman käyttökelpoinen ja toimiva tuote.

Read More

Innovatiiviset vähähiiliset palvelut -hanke valittiin Euroopan parhaaksi hankemaailman "Oscareissa"

Innovatiiviset vähähiiliset palvelut -hanke valittiin Euroopan parhaaksi hankemaailman "Oscareissa"

InnoHiili-hanke valittiin Euroopan parhaaksi EU:n RegioStars 2017 –kilpailun ilmastonmuutos-kategoriassa 10.10.2017. Voittaja julkistettiin eilen Euroopan alueiden ja kuntien teemaviikon tilaisuudessa Brysselissä. Tästä uutisesta tekee erityisen hienon se, että saimme kunnian olla mukana toteuttamassa hankkeen palvelumuotoiluosuutta osallistamalla kuntalaisia Iin keskustan ja joukkoliikenteen kehittämiseen.

Read More