Palvelumuotoiluprosessin vaiheet

Palvelumuotoilun prosessimalli kuvaa, miten palveluiden muotoilu etenee vaiheittain kohti toimivaa ratkaisua. Prosessi rakentuu neljästä päävaiheesta: 1) kartoita ja kuvaa, 2) tutki ja kiteytä, 3) ideoi ja kokeile sekä 4) testaa ja toteuta. Jokaisessa vaiheessa hyödynnetään erilaisia menetelmiä ja näkökulmia, jotka auttavat ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja organisaation tavoitteita yhä syvemmin. Kun vaiheet kytkeytyvät toisiinsa, syntyy kokonaisuus, joka tuo kehittämiseen sekä systemaattisuutta että luovuutta – ja ennen kaikkea varmistaa, että lopputulos vastaa käyttäjien todellisia odotuksia ja arjen tarpeita.

Tuplatimantti on tunnetuin muotoilun prosessimalli

Palvelumuotoilua käsittelevissä julkaisuissa on esitelty lukuisia erilaisia prosessimalleja palveluiden muotoilulle. Tunnetuin muotoilun prosessimalli on ns. tuplatimantti (the double diamond), jonka on esitellyt jo yli 20 vuotta sitten British Design Council. Tuplatimantin idea on kehitystyön aikana hiotuvassa kahdessa timantissa.

Tuplatimanttimalli kuvaa luovaan ongelmanratkaisuun kuuluvat divergentin ja konvergentin ajattelun. Divergenttiajattelu tarkoittaa avointa suhtautumista, jossa kerätään tietoa tai ideoita ilman arviointia. Konvergentin ajattelun vaiheessa tietoa analysoidaan ja arvioidaan, jotta voidaan poimia siitä paras kiteytys tai näkökulma. Toisin sanoen, konvergenttiajattelu pyrkii yhteen oikeaan ratkaisuun, divergenttiajattelu taas pyrkii löytämään mahdollisimman monta ratkaisuvaihtoehtoa.

Divergentti ja konvergentti kuvaavat luovan ja rationaalisen ajattelun vuorottelua. Timantti avataan aina luovalla vaiheella, joka vaatii avointa mieltä ja uteliaisuutta tutkia erilaisia näkökulmia ilman arvostelua. Jotta kuitenkin päästään selkeisiin lopputuloksiin, timantti suljetaan rationaalisella pohdinnalla, jossa tehdään kerättyjen tietojen tai ideoiden analysointia, priorisointia ja valintaa siitä, mikä on oikeasti merkityksellistä.

Timantit jaetaan ns. ongelman määrittelyyn (problem space) ja ratkaisun määrittelyyn (solution space). Ensimmäinen timantti siis keskittyy tunnistamaan, mikä on oikea ratkaistava ongelma. Toinen timantti puolestaan keskittyy ratkaisemaan tunnistetun oikean ongelman oikealla tavalla.

Tuplatimantin suurin ero muihin perinteisiin kehittämisprosesseihin onkin ensimmäisessä timantissa. Siinä missä perinteiset kehittämisprosessit usein lähtevät liikkelle ideoinnista ja ratkaisun kehittelystä, tuplatimantissa keskitytäänkin aluksi siihen, että ymmärretään ratkaistava ongelma tarpeeksi syvällisesti ennen sen ratkaisemista.

Tämän blogijulkaisun sisältöä on päivitetty 21.9.2025

Palvelumuotoilu Palo Palvelumuotoilun prosessin vaiheet

Palvelumuotoiluprosessi neljällä timanttilla

Palveluiden muotoilutyö sisältää hyvin usein monia divergenttiä ja konvergenttiä ajattelua vuorottelevia vaiheita. Käytännön palvelumuotoiluprojektien toteutuksissa olemme tunnistaneet, että tuplatimantin ensimmäinen tutkimusvaihe (löydä-vaihe) tulisi jakaa kahteen osaan, jotta resursseja voidaan paremmin kohdistaa alkuvaiheessa määriteltyjen teemojen tutkimiseen. On resurssien käytön kannalta järkevämpää selvittää aluksi palvelun jo tunnistetut kipupisteet sekä sisäiset tavoitteet ja suunnata tutkimusvaihetta keskittymään näiden teemojen syventämiseen. Myös toinen tuplatimantin timantteista vaatii ideoinnin ja konseptoinnin selkeämpää erottamista vaiheesta, jossa paras mahdollinen konseptiratkaisu on jo löydetty ja sitä lähdetään viemään kohti toteutusta ja palveluntuotantoa.

Esittelemme seuraavassa tuplatimantin pohjalta johdetun prosessimallin, jossa on kiinnitetty huomiota myös palvelumuotoiluprojektin tavoitteiden määrittelyyn ja resurssitehokkaampaan työskentelyyn. Kahden timantin sijaan mallissa on neljän timantin muodostama prosessi. Tämä tarkoittaa sitä, että mallissa on tunnistettu useampia divergentin ja konvergentin ajattelun paikkoja, eli luovan ja rationaalisen ajattelun vuorottelua.

Palvelumuotoilun avulla tehtävä palveluiden kehitystyö voidaan jakaa seuraavaan neljään vaiheeseen.

  1. Kartoita ja kuvaa
  2. Tutki ja kiteytä
  3. Ideoi ja kokeile
  4. Testaa ja toteuta
Palon palvelumuotoiluprosessi
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet

1. Kartoita ja kuvaa

Tässä vaiheessa selvitetään kehitettävän palvelun nykytilanne, jotta ymmärretään siihen liittyvät haasteet ja mahdollisuudet. Lisäksi vaiheen tavoitteena on selkeyttää organisaation sisäisiä tavoitteita sekä koota yhteen jo olemassa olevaa tietoa palvelusta.

PALVELUMUOTOILUPROSESSI lähtee liikkeelle kehittämisen tarpeesta ja tavoitteista. Lisäksi on tärkeää ymmärtää, miten muotoilutyö voi tukea organisaation strategian toteutumista. Tämän ymmärryksen muodostamiseen kannattaa panostaa, koska se ohjaa koko prosessia.

Nykytilannetta tarkastelemalla tunnistetaan ne seikat, joihin halutaan perehtyä tarkemmin kehitystyön aikana. Henkilökunta ja sidosryhmät osallistetaan ja sitoutetaan mukaan kehittämisprosessiin jo ensimmäisestä vaiheesta alkaen. Jos suunnittelun kohteena on kokonaan uusi palvelu, voidaan kartoittaa kokemuksia vastaavista palveluista sekä kerätä tietoa toimintaympäristöstä ja maailmalla vallitsevista trendeistä.

Vaiheen lopputuloksena syntyy kokonaisvaltainen kuva palvelun nykytilanteesta sekä muutostarpeesta. Kartoitettu tieto voidaan kiteyttää mm. yhteenvedoksi kehittämisen tavoitteista, palveluhaasteen ja asiakaskohderyhmän tarkemmiksi rajauksiksi tai helposti jaettavaksi ja hyödynnettäväksi tiivistykseksi tärkeimmistä löydöksistä. Nämä voidaan kuvata kysymyksinä ja oletuksina, joita tulisi seuraavassa vaiheessa tutkia tarkemmin. Lisäksi tiedosta on hyvä määritellä onnistumista kuvaavat ja toivottua tulosta tukevat mittarit, joiden avulla kehittämisprosessia suunnataan.

Vaiheessa usein käytettäviä menetelmiä:


2. Tutki ja kiteytä

Tämä vaihe tarjoaa perustan palvelun kehittämiselle täydentäen käsitystä palvelun kohderyhmän todellisista tarpeista. Vaiheessa korostuu empaattinen näkökulma. Tavoitteena on tarkentaa näkemystä kehitystarpeesta, johon ratkaisujen kehittäminen tulee kohdentaa. 

TUTKI JA KITEYTÄ on keskeinen vaihe, jossa pyritään ymmärtämään kohderyhmän tarpeita ja haasteita sekä saamaan käsitys ongelman tai mahdollisuuden taustalla olevista tekijöistä.

Tutkiminen tarkoittaa kattavaa ja systemaattista ymmärryksen hankintaa menetelmillä, joilla saadaan syvällinen ymmärrys kohderyhmästä – sen tarpeista, motivaatioista sekä toimintatavoista. Laadullisilla, luovilla ja etnografisilla menetelmillä kerätyn tiedon avulla pyritään saamaan selkeä kuva siitä, mitä kohderyhmä todella tarvitsee ja mitkä ovat ongelmia tai haasteita ryhmän nykyisissä kokemuksissa.

Kiteytys puolestaan tarkoittaa saadun tiedon ja havaintojen syvällistä analysointia ja tiivistämistä oleellisiin ja merkityksellisiin löydöksiin. Kiteytyksessä tavoitteena on tiivistää löydökset ytimekkäiksi oivalluksiksi, jotka ohjaavat suunnittelua oikeaan suuntaan. Vaiheen kautta rakentuukin kokonaisvaltaisen suunnittelun perusta – määritelty muotoiluhaaste.

Vaiheen lopputulokset auttavat hahmottamaan kohderyhmän tarpeita, kipupisteitä ja odotuksia luoden näin vankan pohjan suunnittelulle. Asiakasymmärrystä voidaan kiteyttää mm. asiakas- ja palvelupolkukuvauksiksi, suunnitteluohjaimiksi ja sidosryhmäkartaksi.

Vaiheessa usein käytettäviä menetelmiä:


3. Ideoi ja kokeile

Tässä vaiheessa kehitetään mahdollisimman paljon vaihtoehtoisia ratkaisuja, joita organisaation tavoitteet ja asiakastarpeet ohjaavat. Tämä onkin luova ja testaava vaihe, jossa pyritään tuottamaan innovatiivisia palveluita. Kuvausten ja näkyväksi tekemisen kautta ideat jalostuvat toteutuskelpoisiksi palvelukonsepteiksi.

IDEOINNIN tavoitteena on vapauttaa osallistujien mielikuvitus ja luovuus sekä synnyttää laaja kirjo potentiaalisia ratkaisuja, jotka voivat johtaa myös innovatiivisiin parannuksiin palvelua kehitettäessä.

Vaihe on iteratiivinen, joka tarkoittaa, että toimenpiteitä voidaan toistaa, kunnes löydetään oikea ratkaisu. Nopeat kokeilut auttavat selvittämään, mitkä ideoista ovat elinkelpoisia ja mitä niistä kannattaa kehittää edelleen. Kokeilujen myötä muodostuu myös uusia ideoita jatkokehitettäväksi.

Vaiheessa testataan alustavaa ideaa tai ajatusta joko testihenkilöiden tai oikeiden asiakkaiden avulla, jotta varmistetaan kehitettävien ratkaisujen vastaavuus tarpeisiin. Onnistunut kokeilu tuottaa tietoa ihmisten hiljaisista tarpeista heidän kokemuksellisen reaktionsa kautta.

Tavallisesti Ideoi ja kokeile -vaiheen lopputuloksena rakentuu kuvaus palvelukonseptista, joka kuvaa ratkaisun keskeiset elementit ja toimii pohjana jatkokehitykselle. Palvelukonsepti kuvataan yleensä visuaalisesti. Se keskittyy kertomaan tiivistetysti, miten ratkaisu tukee asiakkaiden tarpeita sekä liiketoiminnan tavoitteita. Konseptikuvaus mahdollistaa myös yhteisen ymmärryksen muodostumisen ja ohjaa seuraavia vaiheita kohti toteutusta.

Vaiheessa usein käytettäviä menetelmiä:


4. Testaa ja toteuta

Tässä vaiheessa aiemmin valitut uudet ratkaisut viimeistellään, toteutetaan ja otetaan käyttöön. Testauksilla ja pilotoinneilla varmistetaan ratkaisun toiminta oikeilla käyttäjillä ja oikeassa palveluympäristössä. Saaduilla palautteilla ratkaisua viimeistellään vastaamaan käyttäjien ja ympäristön vaatimuksia.

TESTAAMINEN on tapa osallistaa käyttäjät mukaan kehittämiseen ja tehdä siitä ihmislähtöistä. Testauksen suunnittelussa on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että saadaan selville käyttäjien reaktiot ja kokemukset, joita hyödynnetään kehittämisen tukena.

Toteutusta tukevat erilaiset yksityiskohtaiset dokumentoinnit ja mallintamismenetelmät, joilla kuvataan ja viimeistellään palvelukokoisuus. Palvelun tuotteistaminen selkeyttää tarjottavaa kokonaisuutta asiakkaalle sekä tekee palvelun tuottamisesta organisaatiolle tehokasta ja helpommin monistettavaa.

Testaa ja toteuta -vaiheen lopputuloksena on yhteiskehitetty toimiva ratkaisu, joka viedään oikeaan palveluympäristöön. Viimeistään tässä vaiheessa määritellään mittarit palvelun arvioinnin tueksi. Palvelun säännöllinen arviointi toimii hyvänä pohjana jatkuvalle kehittämiselle, jotta varmistetaan, että palvelu on toimiva, vastaa tavoitteisiin ja tuottaa haluttua arvoa asiakkaille myös tulevaisuudessa.

Vaiheessa usein käytettäviä menetelmiä:

  • Canvas-työkalut (mm. Business Model Canvas)
  • Palvelutestauksen menetelmät (mm. käytettävyystestaus ja A/B-testaus)
  • Pilotointi
  • Tuotteistaminen
  • Palvelumallikuvaus (service blueprint)
  • Arvolupaus
  • Palvelukäsikirja
  • Palvelun laadun arviointi ja mittaaminen

Palvelumuotoiluprosessi perustuu oppimiseen ja oikean ongelman löytämiseen

Palvelumuotoilun prosessi kuvataan usein lineaarisena mallina, jossa edetään vaiheesta toiseen suunnitellussa järjestyksessä. Käytännössä se on usein paljon iteratiivisempi ja joustavampi. Kehittämisen aikana voidaan palata taaksepäin, täydentää aiemmin kerättyä ymmärrystä ja suunnata oppien pohjalta tulevia toimenpiteitä uudelleen. Erityisesti ideoi ja kokeile -vaihe on luonteeltaan iteratiivinen eli kehämäinen: siinä kuvataan, kokeillaan, opitaan ja muokataan ratkaisuja yhä uudelleen, kunnes löydetään toimiva ratkaisu.

Palvelumuotoilu toimii parhaiten tilanteissa, joissa on epävarmuuksia, perinteiset toimintamallit eivät tarjoa vastauksia ja on tarve löytää uusia vaihtoehtoja. Palvelumuotoiluprosessi voi kuitenkin olla ristiriidassa organisaatioiden totuttujen toimintatapojen kanssa, sillä oikeaa ratkaisua ei tiedetä etukäteen. Vaikka oletuksia olisikin, prosessi perustuu nopeaan oppimisen sykliin, jossa ennakko-oletukset voivat väistyä, kun löydetään uusia näkökulmia. Tätä epäselvää alkupäätä kutsutaan usein fuzzy front endiksi eli sumeaksi alkupääksi – vaiheeksi, jossa suunnasta ei ole vielä varmuutta ja mahdollisuuksia on monia. Tämä vaatii palvelumuotoilijalta epävarmuuden sietokykyä sekä luottamusta siihen, että prosessi kirkastaa suunnan ajan myötä.

On myös tärkeää muistaa, että palvelumuotoilusta näkyy usein ulospäin vain osa tekemisestä – osallistavat työpajat ja näkyvät yhteiskehittämisen hetket. Todellinen vaikuttavuus syntyy kuitenkin siitä näkymättömästä työstä, jota tehdään prosessin eri vaiheissa – tiedon keruusta ja jäsentämisestä, havaintojen kiteyttämisestä sekä ideoiden muotoilusta kokeiluiksi. Vasta kun kaikki prosessin vaiheet ja niiden peruselementit yhdistyvät, voidaan puhua kokonaisvaltaisesta palvelumuotoilusta. Yksi työpaja harvoin toimii koko prosessin toteuttajana vaan prosessi vaatii aikaa, resursseja ja paljon osaamista. Palvelumuotoilua voi tehdä oman normaalin työn ohessa, jos sen vaatimalle syventymiselle ja luovalle työskentelylle on tarpeeksi tilaa ja aikaa.

Palvelumuotoiluprosessi voi olla myös kulttuurin muokkaaja. Se haastaa organisaatiot siirtymään ratkaisukeskeisyydestä ongelmien syvälliseen ymmärtämiseen ja ennalta määrätyistä suunnitelmista kokeilevaan, oppivaan tapaan toimia. Muutos ei tapahdu hetkessä, mutta johdonmukaisesti käytettynä prosessi voi juurruttaa organisaatioon uudenlaisen ajattelutavan. Palvelumuotoilua voidaan käyttää yhtä aikaa keinona kehittää parempia palveluita sekä vipuvartena pitkäjänteiseen toimintakulttuurin muutokseen.

Palon prosessimallissa tähän kaikkeen kytkeytyy jatkuva arviointi. Se on mukana koko matkan ajan. Arvioinnissa pysähdytään säännöllisesti kysymään, ollaanko oikeiden asioiden äärellä, miten prosessi etenee ja mitä oppeja on jo syntynyt ja mitä voidaan ottaa mukaan seuraavaan vaiheeseen. Tämä lisää läpinäkyvyyttä, auttaa tekemään tarvittavia suunnanmuutoksia ajoissa ja rakentaa luottamusta. Jatkuva arviointi on taustalla tukemassa varmistaen, että palvelumuotoiluprosessi tuottaa vaikuttavia tuloksia.

Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa

Palvelumuotoilukorttipakka – opas palvelumuotoilun maailmaan

Palon palvelumuotoilukorttipakka tukee palvelumuotoiluun perehtymistä ja onkin hyvä starttipaketti palvelumuotoiluun tutustumisen tukena.

Korttipakka sisältää:

  • 52 korttia, jotka esittelevät palvelumuotoilun menetelmiä, vaiheita ja keskeisiä käsitteitä.
  • Kotelon, jolla kortteja on helppo pitää mukana.
  • Ohjelehtisen, joka avaa palvelumuotoiluprosessin kartaksi ja antaa vinkkejä korttien hyödyntämiseen.

Korttipakan ostaja saa korttipakan käyttöönsä myös digitaalisessa muodossa Mirossa. Korttipakan hyödyntämisen tukena on suunnittelupohja, joka tukee palvelumuotoiluprojektin suunnittelua ja menetelmien käyttämistä.

Lue lisää korttipakasta


Kiinnostaako
palvelumuotoilu?

Ota yhteyttä

Piia Innanen

Johtava palvelumuotoilija, yrittäjä, toimitusjohtaja, Oulu


Muita blogiartikkeleita

- / - Kohdetta

Palvelumuotoilua, olkaa hyvä!

Kaipaako palvelusi sytykettä? Ota yhteyttä lomakkeella, puhelimitse tai sähköpostilla ja vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä
Haluatko varata tapaamisen/online-tapaamisen?