Visit Ylläs: Yhtiön strategian muotoilu

Lähtökohta

Ylläksen Markkinointi Oy tarvitsi keväällä 2024 palvelumuotoilun asiantuntijapalvelua yhtiön strategian toteutuksen tueksi. Yhteistyössä haluttiin painottaa erityisesti strategiadokumentin kasaamista olemassa olevaa tietoa hyödyntämällä ja hallituksen sekä työntekijöiden kanssa työskentelemällä. Ihmislähtöinen ja käytäntöä painottava strategian suunnittelu ja koostaminen mahdollisti hyvin joustavan, ajassa elävän ja eri osapuolia palvelevan lopputuloksen.

Työn eteneminen

Yhteistyöhön kuului kolme vaihetta, jossa jokaisessa järjestettiin yksi työpaja lähitoteutuksena Ylläksellä Visit Ylläksen hallituksen jäsenille. Ensimmäiseksi toteutettiin nykytilakartoitus, jossa Palo kävi läpi olemassa olevaa materiaalia ja nosti niistä esille mahdollisia strategian sisältöjä ja suuntaviivoja ensimmäistä työpajaa varten. Yhdessä määritettiin tarkempi aikataulu ja priorisoitiin tavoitteet yhteistyölle. Maaliskuun työpajassa työskenneltiin SWOTin, vision ja strategian teemojen kanssa.

Tämän jälkeen Palo koosti ensimmäisen raakaversion uudesta strategiasta. Versio sisälsi rungon strategialle, pääotsikot ja suurimmat tulevaisuuden suuntaviivat. Seuraavassa huhtikuun työpajassa tuotettiin tarkempaa strategian sisältöä perustuen aikaisemmin määriteltyyn rakenteeseen ja tehtiin valintoja esille tulleista vaihtoehdoista ja painotuksista. Hallituksen jäsenet toivat mukaan tietoa sekä koko Ylläksen kehittämisen tavoitteista että Ylläksen kävijöiden profiilista ja toiveista. Esimerkiksi palveluiden ympärivuotisuuden ja kohteen helpon saavutettavuuden kehittäminen entisestään painottuivat keskusteluissa ja valittiin myös tulevien vuosien suuntaviivoiksi. Pian saimmekin lukea uutisista, kuinka Visit Ylläksen pitkäjänteinen työ tuotti tulosta – kesällä 2025 avautuu suora lentoyhteys Keski-Euroopasta Kittilän lentokentälle.

Suurin Palon tavoitteista oli luoda sellainen strategian runko, jonka avulla Visit Ylläksen on helppo tehdä vuosittaista tarkastelua ja suunnata toimintaa. Niinpä toisen työpajan tulokset vietiin raakaversioon, josta kehittyi strategian ensimmäinen luonnos. Toukokuun työpajassa luonnos käytiin tarkasti sivu sivulta läpi hallituksen kanssa. Saadun palautteen pohjalta strategia viimeisteltiin ja toimitettiin Visit Ylläksen käyttöön.

Strategiadokumentin tueksi luotiin seurantatyökalu, jonka avulla strategisten toimenpiteiden vaikutusta on helpompi tarkastella. Strategian halutaan pysyvän aktiivisena ohjurina Visit Ylläksen toiminnalle ja tukevana elementtinä hallituksen työskentelylle. Lopputuloksena syntyi joustava ja elävä strategia, jonka pohjalta yhtiö voi tehdä vuosittaisen toimintasuunnitelman talousarvion huomioiden. Lopuksi kesäkuussa Palo esitteli luodun strategian ja sen suuntaviivat Visit Ylläksen kesän yritystilaisuudessa.

Lopputulokset

  • Yhtiön strategia, joka syntyi fasilitoidun prosessin kautta yhteistyönä
  • Yleinen strategian runko, joka ohjaa toteuttamista mutta myös dokumentointia
  • Työkalu strategian seurantaa varten

Projektin tiedot

Visit Ylläs on yritysten ja Kolarin kunnan yhteisesti omistama osakeyhtiö, joka huolehtii Ylläksen brändistä, yhteismarkkinoinnista ja reiteistä. Ylläs on yksi Suomen suosituimpia matkailukohteita.

Yhteistyön toteutus: 03-06/2024

Kaipaako strategianne
luovaa kehittämistä?

Ota yhteyttä


Palvelumuotoilua, olkaa hyvä!

Kaipaako palvelusi sytykettä? Ota yhteyttä lomakkeella, puhelimitse tai sähköpostilla ja vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä
Haluatko varata tapaamisen/online-tapaamisen?