Oulun yliopisto: Aulapalveluiden kehittäminen

Lähtökohta

Oulun yliopiston aulapalvelut-tiimi halusi kehittää omaa toimintaansa ja paneutua työntekijöidensä työarkeen ja sen haasteisiin. Tavoitteena oli paikantaa polttavimmat haasteet niin työtehtävistä kuin palveluntuotannon tiloistakin sekä saada suuntaviivoja uuden keskitetyn päätoimipisteen suunnittelulle.

Työn eteneminen

Yhteistyö lähti käyntiin työarjen lähtötilanteen kartoituksella henkilökunnan työpajassa. Tämän jälkeen työntekijöiden työarkea havainnointiin paikan päällä viidessä aulapalveluiden toimipisteessä yliopiston kampuksilla Linnanmaalla ja Kontinkankaalla. Palvelumuotoilijat seurasivat työntekijöiden tavallista työpäivää jokaisessa pisteessä samalla heitä haastatellen. Haastattelujen välityksellä päästiin syvällisemmin käsiksi työntekijöiden keskeisimpiin ongelmiin niin työn tekemisen, tilojen toimivuuden kuin asiakaspalvelunkin suhteen.

Kerättyä tietoa purettiin yhdessä henkilökunnan kanssa työpajassa, jossa käsiteltiin myös tulevaisuuden työtehtäviä.

Lopputulos

Kaikki havainnoinneista, haastatteluista ja työpajoista saatu tieto analysoitiin ja löydöksistä kirjoitettiin raportti, jossa oli mukana myös suositukset uuden päätoimipisteen suunnittelun ja rakentamisen pohjaksi. Osa suositelluista toimenpiteistä laitettiin heti työn alle.

Palvelumuotoilu Palo Oulun yliopisto Alapalveluiden kehittäminen

Palvelumuotoilua, olkaa hyvä!

Kaipaako palvelusi sytykettä? Ota yhteyttä lomakkeella, puhelimitse tai sähköpostilla ja vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä
Haluatko varata tapaamisen/online-tapaamisen?