Palvelumuotoilijan tarvikkeet

Edeltävässä osassa tätä blogisarjaa kerroimme millaisia keinoja eli menetelmiä palvelumuotoilijalla on pakissaan. Tässä toisessa osassa avataan sitä, millaisia tarvikkeita palvelumuotoilija tarvitsee jokapäiväisessä työssään.

Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut, osa 2/3

Ensimmäisessä osassa tätä blogisarjaa kerroimme millaisia keinoja eli menetelmiä palvelumuotoilijalla on pakissaan. Tässä toisessa osassa avataan sitä, millaisia tarvikkeita palvelumuotoilija tarvitsee jokapäiväisessä työssään.

Kokosimme seuraaviin kahteen kuvaan yleisimmin hyödyntämiämme tarvikkeita, jotka tukevat palvelumuotoilun menetelmien toteuttamista ja esimerkiksi työskentelypohjien käyttöä. Ensimmäisestä kuvasta löytyy asiakasymmärryksen keräämiseen ja analysointiin tarvittavia välineitä. Toisesta kuvasta löytyy välineitä ideointiin, konseptointiin ja testaamiseen liittyen.


Asiakasymmärryksen keräämiseen ja analysointiin liittyviä tarvikkeita

Asiakasymmärryksen keräämisessä palvelumuotoiluprosessin alkuvaiheessa, oleellisia ovat muistiinpanovälineet. Mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi haastattelut kannattaa nauhoittaa, jotta juuri ne kaikista kiintoisimmat asiat tulevat varmasti ylös ja pystyt keskittymään haastatteluun. Toisinaan kannattaa hyödyntää kuvakortteja, koska niiden avulla on helpompi kertoa haastavista asioista. Varaa varsinkin havainnointiin riittävästi paperia, jotta se ei lopu kesken, kun kirjaat kaikista oleellisimpia asioita ylös.

Kerättyä aineistoa analysoidessa, luokittele ja koodaa asioita yliviivaustusseilla tai pienillä värillisillä lapuilla. Kannattaa myös varata iso kasa post-it -lappuja asioiden ryhmittelyä varten. Usein tässä vaiheessa kuluneiden post-it -lappujen määrä voi alkaa ahdistamaan, tällöin voit harkita hankkivasi eko post-it -lappuja (hieman kalliimpia tosin). Huom. Muista kierrättää laput oikein!


Ideointiin, konseptointiin ja testaamiseen liittyviä tarvikkeita

Kun oikea ongelma on analysoitu aineistosta, voidaan sen pohjalta lähteä luomaan paljon ratkaisuideoita. Ideoinnissa kaikilla osallistujilla on hyvä olla runsaasti post-it -lappuja. Ideoinnissa kannattaa myös pitää huolta ajasta ja pitää kello esillä, jotta ideatulva saadaan pidettyä hallinnassa. Pidä mukana eri värisiä pallotarroja tasapuolista äänestystä varten: näin ei tarvitse kiistellä siitä, kenen idea on paras. Kun ideaa jatkokehitetään pidemmälle, on hyvä olla erilaisia kyniä ja papereita apuna konseptin hahmottamista ja visualisointia varten. Usein ideointi ja jatkokehittäminen tapahtuu työpajoissa ja niissä kannattaa olla mukana jokin kovan äänen omaava huomionherättäjä (esimerkiksi kumiankka), jonka kuullessaan kaikkien on hiljennyttävä.

Nopeissa kokeiluissa ideoita ja konseptia saadaan konkretisoitua muun muassa legoilla, pahveilla tai peruukin ja rekvisiitan avulla draamaan heittäytymällä. Viimeistään palvelumuotoiluprosessin loppuvaiheessa konsepti kannattaa konkretisoida esimerkiksi tietokoneella tai videokameralla, jotta se saadaan helposti jaettua eteenpäin.

Jos huomaat, että jokin tarvike unohtui tai sopivaa ei mistään kaupasta löydy, kannattaa käyttää mielikuvitusta ja soveltaa mitä tahansa ympäriltä löytyvää!

 


 

Lue lisää palvelumuotoilussa käytettävistä menetelmistä blogisarjamme muista osista:

 

Blogijulkaisun teksti ja kuvat: Juulia Ruhala


Muita blogiartikkeleita

- / - Kohdetta

Palvelumuotoilua, olkaa hyvä!

Kaipaako palvelusi sytykettä? Ota yhteyttä lomakkeella, puhelimitse tai sähköpostilla ja vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä
Haluatko varata tapaamisen/online-tapaamisen?