Palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen - vaikuttavaa johtamista työllisyyspalveluissa
18.11. klo 13-16 | Etäkoulutus
Tämä on koulutusyhteistyö FCG Koulutukset kanssa.
Miten palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen voivat tukea johtamista, strategista kehittämistä ja yhteistyötä työllisyyspalveluissa?
Tässä koulutuksessa tarkastellaan, miten palvelumuotoilun periaatteita ja osallistavia menetelmiä voidaan hyödyntää johdon ja esihenkilöiden työssä – aina arjen prosesseista laajoihin verkostokokonaisuuksiin.
Palvelumuotoilu tarjoaa selkeän rakenteen ja yhteisen kielen palveluiden kehittämiseen yhdessä työntekijöiden, asiakkaiden ja kumppanien kanssa.
Yhteiskehittäminen puolestaan vahvistaa luottamusta ja sitoutumista muutoksiin. Koulutus antaa välineitä niin strategiatyöhön, verkostojen rakentamiseen kuin osallistavan toimintakulttuurin johtamiseen.Koulutuksessa jaetaan käytännön esimerkkejä ja oivalluksia siitä, miten palvelumuotoilua on sovellettu työllisyyspalveluissa mm. sisäisten prosessien kehittämisessä, palvelustrategian ja -lupauksen rakentamisessa, yhteisen toimintakulttuurin luomisessa ja muutoksen johtamisessa.
Tule keskustelemaan siitä mitä uudenlainen johtajuus tarvitsee: yhteiskehittämistä, rohkeutta kokeilla sekä kykyä kuulla asiakasta ja henkilöstöä.
Huom. Tämä webinaari on osa Työllisyyspalveluiden kehittäjä -koulutuskokonaisuutta, joka sisältää kolme etäkoulutusta. Voit myös osallistua yksittäiseen koulutukseen.
Koulutuksen sisältö
Palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen johtamisen ja esihenkilötyön tukena
- Palvelumuotoilun keskeiset periaatteet sekä yhteiskehittämisen rooli luottamuksen ja sitoutumisen rakentamisessa
- Millä tavoin nämä lähestymistavat tukevat johtamista, erityisesti muutostilanteissa ja monialaisessa yhteistyössä?
Prosessien ja palvelupolkujen kehittäminen asiakas- ja työntekijäymmärryksestä käsin
- Miten asiakasymmärryksen avulla voidaan tunnistaa kehittämiskohteita työllisyyspalveluissa ja rakentaa palvelupolkuja, jotka tukevat asiakkaiden etenmistä kohti työllistymistä?
- Miten palvelupolun kuvaaminen auttaa jäsentämään palvelujen monimutkaisuutta ja tukee sisäisten prosessien sujuvoittamista?
Strategiatyö palvelumuotoilun keinoin
- Miten palvelumuotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää esimerkiksi palvelustrategian luomisessa, yhteisten tavoitteiden sanoittamisessa, visualisoinnissa ja kehittämisen suunnan konkretisoimisessa?
- Miten strategiatyö kytketään kehittämisprosesseihin arjen tasolla?
Ekosysteemiajattelu ja verkostotyö muotoilun näkökulmasta
- Ekosysteemiajattelu – miten eri toimijat, palvelut ja järjestelmät linkittyvät toisiinsa?
- Miten palvelumuotoilun keinoin voidaan tukea yhteisten käytäntöjen ja tavoitteiden rakentumista?
- Verkostotyön haasteet ja mahdollisuudet
- Muotoilun rooli kokonaisuuden hahmottamisessa ja yhteisen ymmärryksen luomisessa
Miten johdetaan osallistavaa kehittämistä ja muotoiluprosessia?
- Miten esihenkilöt ja johto voivat mahdollistaa osallistavaa kehittämistä – esimerkiksi resursoinnin, tuen, suunnan ja palautteen keinoin
- Muotoiluprosessin eri vaiheet ja miten ne saadaan osaksi arjen rakenteita ja päätöksentekoa
Kenelle koulutus on tarkoitettu?
Koulutus on suunnattu työllisyyspalveluiden kehittäjille, asiantuntijoille ja projektityöntekijöille, jotka suunnittelevat tai toteuttavat kehittämistoimia ja haluavat vahvistaa osaamistaan asiakaslähtöisessä palvelujen kehittämisessä palvelumuotoilun keinoin.
Kouluttajat
Kouluttajina toimivat Palon Piia Innanen ja Briljanttien Maria Karppinen.
Hinta
Koulutuksen hinta on 270€ plu alv / henkilö. FCG:n sivuilta löydät tietoja ryhmähinnoista.
Lue lisää ja ilmoittaudu
Lue FCG:n sivuilta lisää ja ilmoittaudu koulutukseen.