Digitaalinen palvelumuotoilu -koulutus

18.4. ja 25.4.2023 klo 12-16 | Verkkokoulutus

Järjestämme yhteistyössä Helsingin seudun kesäyliopiston kanssa koulutuksen digitaalisesta palvelumuotoilusta.

Organisaatiot tarjoavat asiakkailleen erilaisia digitaalisia palveluita – asiakkaille tehdään mahdolliseksi mm. asioiminen verkossa ja digisovellusten avulla. Digitaalisella palvelumuotoilulla tarkoitetaan erilaisten sähköisten palveluratkaisujen suunnittelua ihmislähtöisesti palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä hyödyntäen. Näkökulma huomioi digitaalisten kanavien käyttämisen osana laajempaa asiakkaalle muodostuvaa palvelukokemusta.

Koulutuksessa käydään läpi palvelumuotoiluprosessin vaiheet digitaalisten palveluiden kehittämisen näkökulmasta. Yhdessä tutustutaan erilaisiin menetelmiin ja sovelluksiin, jotka sopivat erityisesti digitaalisten palveluiden muotoiluun. Saat vinkkejä erilaisista työkaluista sekä esimerkkejä niiden käytöstä, joita voit hyödyntää oman digipalvelusi kehittämisessä menestyksekkääksi. Koulutuspäivien välillä on välitehtävä, joka vaatii havainnointia omalla työpaikallasi tai valitsemassasi yhteisössä sekä kevyttä suunnittelua.

Sisältö:

Digitaalisten palveluiden muotoilun erityispiirteet

  • Palvelumuotoilun perusteet

Digipalveluiden muotoiluprosessi ja menetelmäsuositukset vaihe vaiheelta

  • Nykytilanteen kartoituksen menetelmät
    • Sidosryhmien ja käyttäjäroolien kartoitus
    •  Vertailuanalyysi
  • Asiakasymmärrys
    • Havainnoinnit, käyttökokemustutkimus ja luotaintutkimus
    • Asiakasryhmittely ja -kuvaukset
    • Palvelupolun kuvaaminen
    • Suunnitteluohjaimet
  • Digitaalisten palveluiden konseptointi
    • Kuvakäsikirjoitus, rautalankakuvat, käyttötapauskuvaukset
  • Digitaalisten palveluiden prototypointi ja testaaminen
  • Design sprintit – pikastartti digipalveluiden muotoiluun

 

Kohderyhmä: Koulutus on suunnattu digitaalisten palveluiden kehittäjille, joilla on palvelumuotoilun perusteet hallussa.

Kouluttaja: Palvelumuotoilun asiantuntija Piia Innanen. Piia on käyttäjälähtöisen suunnittelun rautainen asiantuntija yli 25 vuoden työkokemuksellaan. Ennen Palvelumuotoiluyritys Palon perustamista Piia työskenteli kansainvälisen yrityksen johtavana käyttökokemussuunnittelijana.

 

Lue lisää ja ilmoittaudu