
Muutos tehdään yhdessä!
Organisaatiot elävät jatkuvan muutoksen keskellä. Miten varmistetaan, että muutokset johtavat vaikuttaviin ratkaisuihin – ja että ihmiset todella ovat mukana? Autamme tekemään muutoksista selkeitä, osallistavia ja tuloksellisia. Yhdistämme palvelumuotoilun, Leanin ja valmennusosaamisen niin, että syntyy kokonaisuuksia, jotka toimivat käytännössä – ja kestävät myös arjessa.
Tukea muutoksiin
Tarjoamme tukea muutostilanteiden haasteisiin – oli kyse sitten palveluiden ja prosessien kehittämisestä, johtamisen tukemisesta tai henkilöstön osallistamisesta. Palvelupakettimme yhdistävät palvelumuotoilun, leanin ja muutosvalmennuksen käytännönläheisiksi kokonaisuuksiksi. Ne tarjoavat selkeyttä ja systemaattista etenemistä silloin, kun muutos koskettaa työyhteisön arkea.
Yhdistämme muutosten tuloksellisen muutosjohtamisen tarvitsemaa osaamista:
- Valmennustalo Virran Teija Mykrä ja Sirpa Puolakka tuovat mukaan vahvan henkilöstön ja johdon valmennusosaamisen. Heiltä löytyy työkaluja mm. esihenkilö- ja vuorovaikustaitojen kehittämiseen sekä haastavien tilanteiden käsittelyyn.
- Briljanttien Maria Karppinen on kokenut Lean-osaaja ja muutosprojektien projektipäällikkö, joka pitää langat käsissä koko prosessin ajan. Marilla on kokemusta useiden haastavien muutosprojektien läpiviennistä.
- Palon palvelumuotoilijat tuovat yhdistelmään mukaan palvelumuotoilun luovat ja osallistavat menetelmät sekä kokemuksensa ratkaisujen konseptoinnista.

Palvelumme muutostilanteisiin
Palveluiden ja prosessien kehittäminen
Miten varmistetaan, että palvelunne ovat sujuvia ja vastaavat käyttäjien tarpeisiin?
- Valmennamme henkilöstöä asiakaslähtöiseen toimintaan
- Muotoilemme sujuvia ja tarpeisiin vastaavia ratkaisuja Leanin ja palvelumuotoilun avulla
- Tunnistamme ja poistamme yhdessä hukkaa ja pullonkauloja
- Hyödynnämme muutoksessa työntekijä- ja asiakasymmärrystä
Muutosjohtaminen ja projektinhallinta
Miten rakennat työyhteisön, jossa muutokset nähdään mahdollisuutena ja arki toimii?
- Tuemme suuria rakenteellisia muutoksia ”Avaimet käteen” -projektipäällikköpalveluilla
- Valmennamme johtoa ja esihenkilöitä muutosjohtamiseen
- Osallistamme ja sitoutamme henkilöstön muutokseen
- Mittaamme muutosten vaikutuksia
Työyhteisön ja johtamisen kehittäminen
Miten johdat muutoksia niin, että suunta on selkeä ja ihmiset tulevat aidosti mukaan?
- Kehitämme toimintakulttuuria Leanin ja palvelumuotoilun keinoin
- Annamme tukea henkilökohtaisiin vuorovaikutustaitoihin ja haastaviin tilanteisiin
- Valmennamme asiakaslähtöiseen tiimityöhön
- Tuomme esihenkilöille valmentavan johtamisen taidot
Asiantuntijamme
Sirpa Puolakka (YTM) ja Teija Mykra (FM) – Valmennustalo Virta Oy
Kokeneet asiakaspalveluosaamisen valmentajat
Sirpa ja Teija ovat työskennelleet asiakaspalvelun megatrendin aitiopaikalla 1990-luvulta asti. Palvelujen uudelleenmuotoilu tietää aina oppimis- ja muutostarpeita henkilöstölle. Teija ja Sirpa valmentavat sisäisten ja ulkoisten asiakaskohtaamisten vaatimat vuorovaikutustaidot ajan tasalle. He auttavat hoitamaan ammattimaisesti myös haastavat, kuormittavat asiakastilanteet. Yhdessä oppien kohti erinomaista palvelua!
Maria Karppinen - Briljantit
Ihmislähtöinen prosessien muotoilija, Lean-asiantuntija
Maria on ihmislähtöisten prosessien suunnittelun ja kehittämisen asiantuntija 15 vuoden kokemuksellaan. Hän tunnistaa ja löytää toiminnan voimavaroja häiritsevät pullonkaulat, poistaa mielekkään työnteon esteet ja hioo prosesseista briljantteja. Maria tuo työssään esiin havainnollisesti Leanin edut. Hän on taitava johtamisen kehittäjä, tukipalveluprosessien ja asiakaspalvelun leanaaja.
Piia Innanen
Johtava palvelumuotoilija, yrittäjä, toimitusjohtaja, Oulu
Piia on Palon toimitusjohtaja ja käyttäjälähtöisen suunnittelun rautainen ammattilainen, jonka erityisalaa ovat digitaalisten palveluiden kehittäminen, strateginen muotoilu ja palvelumuotoilun koulutukset ja valmennukset.
Palvelumuotoilun menetelmät, asiakasymmärryksen syventäminen ja uusien palvelukonseptien luominen ovat tulleet Piialle tutuiksi useiden palvelumuotoiluprojektien vetäjänä. Piiaan luotetaan sekä yksityiskohtien viilaajana että kokonaisuuksien hallitsijana.
Sari Komulainen
Johtava palvelumuotoilija, yrittäjä, FM Oulu
Suunnitelmallinen Sari on Palon operatiivinen johtaja, jonka erityisalaa ovat asiakasymmärrystutkimuksien toteuttaminen, erilaisten palvelumuotoilun menetelmien soveltaminen ja palvelukonseptien luominen.
Sari on idearikas persoona, jolta löytyy ideoita niin käytännön ongelmiin kuin tulevaisuuden visioihinkin. Hän on tehokas asioiden ja projektien organisaattori, jolla on paljon annettavaa palveluiden kehittämisen saralla.
Essi Kuure
Johtava palvelumuotoilija, yrittäjä, TaT Rovaniemi
Essi on Palon luova johtaja, joka viihtyy erityisesti kokeilujen ja prototyyppien parissa. Essin erityisalaa ovat palvelumuotoilun koulutukset ja valmennukset, yhteiskehittäminen ja työpajat sekä luovat menetelmät.
Essillä on laaja sekä teoreettinen että käytännönläheinen ymmärrys palvelumuotoilun mahdollisuuksista sekä rajoitteista erilaisissa kehitysprosesseissa. Essi innostuu aina vaan uudestaan palvelumuotoilusta – tutuksi on tulleet opintojen, hankkeiden, tutkimuksen, opetuksen ja liiketoiminnan näkökulmat.
Esimerkkejä töistämme
Muutosjohtamisen valmennus
Kehittämisen tavoitteena oli yhtenäistää sote-uudistuksen myötä uudelleen organisoidun kotihoidon johtamista sekä laatia yhteinen johtamislupaus. Lähijohtajat saivat työkaluja työhyvinvoinnin ja toimivan työyhteisön ylläpitämiseen jatkuvassa muutoksessa. Valmennusprosessiin sisältyi 3 osiota:
- Päivä 1: Muutos haastaa työyhteisön toimivuuden – johtaja, oletko valmis?
- Päivä 2: Konflikti ja ristiriitatilanteet – Ennaltaehkäisy ja rohkea puuttuminen
- Työpaja: Johtamislupauksen laatiminen
”Yhteistyö oli aktiivista, sujuvaa ja joustavaa. Valmentajien ammattitaito näkyy kaikessa tekemisessä. Toteutus oli osallistujia aktivoivaa ja sisälsi paljon yhteistä keskustelua. Suosittelen!”
– Kirsi Taskinen, projektiasiantuntija, OmaHäme
Työllisyyspalveluiden kehittäminen
Projektin tavoitteena oli kuvata työllisyysalueen keskeisimmät palveluprosessit sekä kehittää erityisesti palvelutarpeen kartoituksen osuutta ja konseptoida asiakkaiden ohjausta tukevaa digitaalista palvelua. Projektin aikana tarkennettiin myös palvelutarpeen kartoituksen yleisiä prosessikuvauksia.
Projektin tuloksena syntyi uuden digipalvelun konsepti, jonka kehittämiseen henkilöstö ja asiakkaat vahvasti osallistuivat.
”Erinomaisesti koordinoitu, erittäin haastava projekti. Lopputuotokset vastaavat tarvetta, ovat helposti päivitettävissä ja kehitettävissä eteenpäin. Juuri sitä mitä tarvitsimme.”
– Piia Holappa, TE24-hankkeen projektipäällikkö, BusinessOulu
Tukipalveluiden uudelleen muotoilu Leanin avulla
Projektissa yhtenäistettiin työtavat ja selkeytettiin vastuualueet. Keskitetyn asiakaspalvelumallin ympärille rakennettiin uusi tiimirakenne. Hiljainen tieto dokumentoitiin, ja henkilöstöä perehdytettiin kriittisten työtehtävien hallintaan avainhenkilöriskien vähentämiseksi. Työskentelytavasta muotoiltiin prosessimainen ja asiakaslähtöinen.
”Olen todella ylpeä tästä prosessista ja etenkin organisaatiostamme tämän projektin läpiviennissä. Tämä on ollut oppia, joka tulee jäämään ja valmistamaan meitä tulevaisuuden vaativiin muutoksiin.”
– Maria Sorvisto, kaupunginjohtaja, Ylivieska
Meihin luottavat mm.
















Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä.
Meihin saat kätevästi yhteyden lomakkella, sähköpostitse tai soittamalla.
Voit myös varata maksuttoman tapaamisen.