Palvelumuotoilun kirjallisuus - Palon vinkkilista
Palon kirjahylly on täynnä palvelumuotoilun kirjallisuutta ja haluammekin nyt esitellä sieltä parhaita poimintoja.
M. Koivisto, J. Säynäjäkangas, S. Forsberg: Palvelumuotoilun bisneskirja | 2019
Kirja on suomenkielinen perusteos, joka esittelee palvelumuotoilun ydinajatukset selkeästi ja kattavasti. Mukana useita case-esimerkkejä, jotka on esitelty myös perusteellisesti. Kirja ei sisällä palvelumuotoilun menetelmien kuvauksia. Suosittelemme palvelumuotoilun perusteisiin tutustumiseen alasta riippumatta!
Marc Stickdorn et al.: This is Service Design Doing | 2017
Marc Stickdornin ja hänen kumppaneidensa uudistettu kirjaversio palvelumuotoilusta. Kirja on laaja perusteos, joka käsittelee palvelumuotoilua perusteellisesti ja syvällisesti. Kirjassa on jokaiseen palvelumuotoilun prosessin vaiheeseen esitelty runsaasti menetelmiä, joiden kuvaukset voi ladata ilmaiseksi kirjan verkkosivuilta. Suosittelemme ehdottomasti tätä kirjaa, jos olet hankkimassa vain yhden kirjan ja englannin kieli ei ole este lukemiselle.
Satu Miettinen: Palvelumuotoilu – uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen | 2011
Tiivis kirja täynnä palvelumuotoilun perustietoutta. Esittelee palvelumuotoilun vaiheet, näkökulmat, termit ja menetelmiä. Vaikka tämä on jo vähän vanhempi teos, kirjan sisältö on vielä ajankohtainen.
Michael Lewrick et al.: The Design Thinking Playbook | 2018
Tämä kirja jaksaa yllättää kerta toisensa jälkeen. Kirja on hyvin visuaalinen ja kuvien kautta se pyrkii havainnoillistamaan monia palvelumuotoiluun liittyviä käsitteitä. Kirja ei ehkä ole tarkoitettu luettavaksi kannesta kanteen, vaan se on parhaimmillaan, kun on tarve hakea jotain tiettyä tietoa. Kirja käsittelee myös mm. strategista ennakointia ja systeemiajattelua. Kirja on kirjoitettu digitaalisaation näkökulmasta.
Michael Lewrick et al.: The Design Thinking Toolbox | 2020
M. Lewrick julkaisi edellisen teoksensa kylkeen muotoiluajattelun työkalupakin. Kirja on edeltäjänsä mukaan vahvasti visualisoitu ja menetelmiä on käsitelty muita menetelmäpakkeja poikkeavilla tavoilla. Tämä on myös hyvä hakuteos!
Martin Tomitsch et al.: Design. Think. Make. Break. Repeat. A Handbook of Methods | 2018
Kirja sisältää palvelumuotoilun menetelmien esittelyjä. Kirjan menetelmävalikoimassa on selkeästi UX design painotus, mutta sehän ei haittaa. Menetelmien kuvaukset ovat erinomaisesti kirjoitettuja ja voivat avata kokeneellekin palvelumuotoilijalle uusia näkökulmia menetelmien hyödyntämiseen. Vahva suositus menelmätiedon kartuttamiseen!
Piritta Kantojärvi: Fasilitointi luo uutta | 2012
Fasilitointi kuuluu palvelumuotoilijan työnkuvaan. Piritta on kirjoittanut siitä luovan ongelmanratkaisun näkökulmasta, joka passaa hyvin palvelumuotoilijalle. Teos on melkeinpä “must read” kaikille palvelumuotoilijoille. Se sisältää useiden fasilitointimenetelmien kuvauksia.
P. van der Pijl et al.: Design a Better Business | 2016
Tämä kirja saattaa olla juuri sinulle, jos olet kiinnostunut muotoilusta bisnesnäkökulmasta. Kirja on visuaalinen, oppaan omainen, sisältäen lukuisia erilaisia kanvaaseja palveluiden kehittämisen tueksi sekä asiantuntijoiden puheenvuoroja. Jos pidät visuaalisesta esitystavasta ja lennokkaasta sisällöstä, tämä kirja ei tuota sinulle pettymystä.
Robert Curedale: Service Design – 250 essential methods | 2013
Jos haluat palvelumuotoilun menetelmäpakin, jossa on lukumääräisesti eniten menetelmien esittelyjä, se on tämä teos. Kirja sisältää tosiaankin 250 menetelmää. Kovinkaan syvällisesti menetelmiä ei ole pystytty avaamaan määrän takia, mutta plussaa on jokaisen menetelmän kohdalla viitteet julkaisuihin, joista löytyy lisää tietoa. Tämä toimii tavallaan menetelmien indeksointina.
Milla Mäkinen: Palvelumuotoiluajattelemalla paremmaksi? Opas järjestö- ja yhdistystoimijoille | 2018
Milla Mäkinen on kirjoittanut oppaan järjestöalan toimijoille. Nimensä mukaan tämä on tiivis opas, ja siksi se on nopeasti selattavissa läpi. Opas sisältää menetelmäkuvauksia prosessin mukaisessa järjestyksessä ja niiden työpohjaesimerkkejä – järjestöalalle sopivaksi muokattuina. Oppaan lopussa on kokoelma järjestöalan palvelumuotoiluesimerkkejä, joita kolme esimerkkiä on Palon projekteja varhaisilta vuosiltamme. Koko oppaan voit ladata tästä linkistä.
Willeniem Brand: Visual Thinking | 2017
Palvelumuotoilussa painotetaan usein asioiden konkretisoinnin ja visualisoinnin tärkeyttä. Jos olet palvelumuotoilija, joka kokee, ettei piirtäminen ole sinulla hallussa, niin eipä hätää. Nimittäin visualisointi ja visuaalinen ajattelu eivät vaadikaan taiteellista lahjakkuutta. Voit tämän kirjan oppien avulla harjoitella paremmaksi piirustelijaksi ja visualisoijaksi helppojen tekniikoiden avulla.
Lara Penin: Designing the Invisible | 2018
Lara Penin näki, että markkinoilla ei ole koulujen oppikirjaksi sopivaa teosta palvelumuotoilusta. Tämä kirja pyrkii täyttämään sen aukon. Se lähestyy palvelumuotoilua oppikirjan omaisesti summaten jokaisen luvun päätteeksi sen tärkeimmät opit sekä listaa kysymyksiä ja tehtäviä palvelumuotoilun opiskelijoille. Tällainen teos tarvittaisiin suomeksi, kuka ottaa kopin?
L. Hassi, S. Paju, R. Maila: Kehitä kokeillen | 2015
Kehitä kokeillen -kirjassa ei puhuta palvelumuotoilusta, mutta nopeat kokeilut ovat olennainen osa palvelumuotoilun ajattelumallia. Niimpä tästä kirjasta on palvelumuotoilijalle paljon hyötyä. Kirja opettaa, miten perinteinen suunnittelukeskeinen työskentelymalli voi sopia siltojen rakentamiseen, mutta asiakaskokemukset ja palvelut tarvitsevat nopeita kokeiluja höydyntävän lähestymismallin. Kirjassa on esitelty paljon esimerkkejä, menetelmiä sekä työpohjia.
M. Stickdorn, J. Schneider: This is Service Design Thinking | 2010
Tämä kirja on perusteos, joka oli pitkään ns. palvelumuotoilun raamattu. Kunnes Marc Stickdorn kumppaneineen kirjoitti uudistetun version, This is Service Design Doing, vuonna 2017, joka kyllä pitkälti korvaa tämän kirjan tarpeen. Mutta koska se on niin ikoninen palvelumuotoilun lyhyessä historiassa, se oli melkeinpä pakko ottaa listalle mukaan.
Juha Tuulaniemi: Palvelumuotoilu | 2011
Toinen, jota emme voineet jättää listalta pois, on Juha Tuulaniemen kirja, joka palkittiin ansioistaan aikoinaan, kun se ilmestyi. Se on vielä tänä päivänäkin hyvää perustietoa sisältävä kirja, jossa painotus on enemmän liiketaloudellisessa näkökulmassa palvelumuotoiluun. Palvelumuotoiluprosessi, jonka Juha esittelee kirjassa, poikkeaa jonkun verran muista malleista, mutta hyvällä tavalla.
Mikä on sinun suosikkisi palvelumuotoilun kirjoista?
Palvelumuotoilua käsitteleviä kirjoja on meidän kaikkien onneksi nykyään runsaasti tarjolla. Hyllyymme jäi vielä paljon hyvää palvelumuotoiluun liittyvää kirjallisuutta ja uutta ostetaan kun mielenkiintoisia tulee eteen. Päivitämme listausta sitä mukaa kuin uusia tai vanhoja kirjahelmiä löytyy.
Mukavia lukuhetkiä valitsemasi kirjan parissa!
Ymmärrä, oivalla ja syty palvelumuotoilusta!
Palvelumuotoilun tietopaketti mukanasi
Palvelumuotoilu Palo
Muita blogiartikkeleita
Palvelumuotoilua, olkaa hyvä!
Kaipaako palvelusi sytykettä? Ota yhteyttä lomakkeella, puhelimitse tai sähköpostilla ja vastaamme sinulle mahdollisimman pian.