Pohjois-Savon hyvinvointialueen Ikäkeskus: Palvelumuotoilun valmennusta kehittäjäammattilaisille
Lähtökohta
Pohjois-Savon hyvinvointialueen Ikäkeskuksen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimeenpanon tueksi tarvittiin kattavaa ja käytännönläheistä palvelumuotoiluvalmennusta vahvistamaan kehittäjäammattilaisten osaamista. Kilpailutuksen kautta valmennuksen toteuttajaksi valittiin täydet pisteet saanut Palo.
Työn eteneminen
Valmennus alkoi Palvelumuotoilun ABC -webinaarilla ja pienryhmien muodostamisella. Valmennukseen osallistui yhteensä 29 sotealan kehittäjäammattilaista, jotka työskentelivät kymmenessä eri kehittämisprojektissa. Kehittämisprojektin avulla ryhmät pystyivät soveltamaan palvelumuotoilun oppeja suoraan käytäntöön hankkeiden hyväksi.
Valmennukseen sisältyi 12 valmennuskertaa, jotka toteutettiin etätapaamisissa ja lähipäivinä (3 kpl). Näiden lisäksi valmennukseen kuului pienryhmien ohjaaminen kolmen etänä toteutetun sparrauskerran avulla. Valmennusta ja pienryhmien kehittämistehtäviä veivät eteenpäin monet käytännön läheiset harjoitukset ja välitehtävät. Osallistujat saivat palvelumuotoilun soveltamisen tueksi myös Palon palvelumuotoilukorttipakat.
Valmennusohjelmaan kuuluivat seuraavat sisältökokonaisuudet:
- Palvelumuotoilun perusteet
- Nykytilanteen kartoitus ja kuvaaminen
- Asiakasymmärryksen kerääminen ja kiteyttäminen
- Ideointi ja konseptointi
- Työpajojen fasilitointi (sis. etä- ja lähityöpajat)
- Palveluiden prototypointi
- Palveluiden tuotteistaminen ja testaaminen
- Asiakaslähtöisyyden vuorenvalloitus
Valmennuksen aikana kerättiin aktiivisesti palautetta osallistujilta. Valmennus sisälsi ennakkokyselyn, valmennuskohtaiset palautekyselyt, väli- ja loppupalautteen keräämisen. Ydintiimin kanssa pidettiin säännöllisesti tilannekatsauksia ja seurattiin etenemistä, ratkottiin käytännön toteutuksen kysymyksiä sekä käsiteltiin saatuja palautteita.
Lopputulokset
Palvelumuotoilua hyödynnettiin valmennuksen aikana muun muassa etähoivapalveluiden ja viranomaislinjan toimintaprosessien ihmislähtöiseen kehittämiseen.
Valmennuksen päätteeksi Palo koosti valmennuksen tärkeimmistä sisällöistä koko hyvinvointialueen käyttöön sisäisen palvelumuotoiluoppaan. Oppaan sisällön tuottamiseen osallistuivat aktiivisesti myös valmennukseen osallistuneet kehittäjäammattilaiset. He kirjoittivat opasta elävöittäviä kuvauksia omista kehittämisprojekteistaan ja kokemuksistaan valmennuksessa.
Loppuarvioinnissa valmennus sai erittäin hyvät palautteet. Osallistujien antaman palautteen keskiarvo oli 4,7 (asteikko 1-5), kun he arvioivat kuinka todennäköisesti tulevat hyödyntämään valmennuksesta saamiaan oppeja tulevaisuudessa. Valmennuksen henkilökohtaisen hyödyn osallistujat arvioivat erinomaiseksi arvosanalla 4,6 (asteikko 1-5).
”Olemme kehittäneet ja yhtenäistäneet ikääntyneiden palveluiden toimintamalleja laajasti viime vuosina. Valmennus antoi kehittämistyölle viitekehyksen, menetelmät ja työvälineet. Opimme palvelumuotoilun ja osallistamisen perusteet ja opimme hyödyntämään palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja itse tehden ja kokeillen.
Palvelumuotoilu Palon valmennus oli innostava ja ajatteluamme avartava kokonaisuus, joka eteni selkeästi ja loogisesti. Kehittäjätyöntekijämme ovat palanneet korttipakkaan monta kertaa vielä valmennuksen jälkeen. Sieltä on saatu kehittämiseen tukea, kun kehittäjät ovat pohtineet miten lähtisivät osallistamaan ja esimerkiksi keräämään tietoa. Korttipakkaa on hyödynnetty myös uusissa tehtävissä. Tuore esihenkilö on saanut korttipakasta työkaluja arkeen ja oman tiiminsä tukemiseen.
Vaikuttaa siltä, että valmennuksella saavutettiin pysyviä vaikutuksia, jota tietysti toivoimmekin. Lämpimät kiitokset valmentajillemme!”
– Heidi Halonen, hankepäällikkö, Pohjois-Savon hyvinvointialueen Ikäkeskus
Projektin tiedot
Pohjois-Savon hyvinvointialueen Ikäkeskus kokoaa iäkkäiden neuvonnan ja palvelut yhteen paikkaan. Osana hyvinvointialueen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmaa Ikäkeskuksessa on kehitetty palveluiden keskittämistä, prosessien tehostamista, digitaalisten ratkaisujen hyödyntämistä sekä henkilöstön yhteistyötä. Tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta ja palvelujen laatua samalla, kun resursseja käytetään entistä kustannustehokkaammin.
Lisätietoja tilaajasta: Pohjois-Savon hyvinvointialueen Ikäkeskus
Yhteistyön toteutus: 10/2024 – 6/2025
Kiinnostuitko palvelumuotoilun valmennuksesta?
Kerromme mielellämme lisää.
Ota yhteyttä suoraan:
Piia Innanen
piia@palvelumuotoilupalo.fi
Tai etsi sopivin yhteydenottotapa täältä:
Palvelumuotoilua, olkaa hyvä!
Kaipaako palvelusi sytykettä? Ota yhteyttä lomakkeella, puhelimitse tai sähköpostilla ja vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
