Palvelupolku on yksi asiakaslähtöisen kehittämisen keskeisimmistä työkaluista. Palvelupolun mallintaminen auttaa hahmottamaan palvelun sen käyttäjän näkökulmasta. Palvelupolun työstämisellä saadaan arvokkaita oivalluksia siitä, miten asiakas kokee palvelun ja miten palvelua kannattaisi kehittää, jotta se vastaa paremmin asiakkaiden tarpeisiin.

Palvelupolku-työpajassa saat tietoa palvelupolkujen tekemisestä ja pääset itse kokeilemaan palvelupolun mallintamista asiantuntijan opastuksella. Työpaja sisältää kouluttavia osuuksia, mutta painottuu käytännön tekemiseen. Työpajaa varten voit valita oman palvelun, tai sen osan, jota haluat kehittää.

Työpajasta saat mukaasi hyvän tietopaketin palvelupolkujen mallintamisesta, vinkkejä miten voit järjestää palvelupolku-työpajoja omalla työpaikallasi sekä työpajassa työstämäsi palvelupolun. Siitä on hyvä jatkaa palveluiden kehittämistä oman työyhteisön kanssa.


Työpajan ohjelma

8.30  Aamupala ja osallistujien esittelyt
9.00  Palvelupolku ja asiakaslähtöinen kehittäminen
Aloitusinfo asiakaslähtöisestä kehittämisestä ja palvelumuotoilusta. Käydään läpi infoa palvelupolusta menetelmänä, sen osista ja soveltamisesta käytäntöön.
9.30  Palvelun kohderyhmän määrittely
Palvelupolun tekemistä alustetaan määrittelemällä palvelun asiakasryhmät ja valitsemalla niistä tärkein kohderyhmä, jolle palvelupolku halutaan mallintaa.
10.00 Palvelupolun mallintaminen
Työstetään palvelupolkua valitulle kohderyhmälle. 
12.00 Vinkit jatkotyöstämiseen
Päivän yhteenvetona käydään läpi vinkkejä miten palvelupolkuja voi työstää omassa työssä eteenpäin ja miten niitä voidaan laajemmin hyödyntää osana palvelun yleisempää kehittämistyötä.
13.00 Päivän lopetus


Ilmoittaudu tästä

Huom. Ilmoittautumista ei ole vielä avattu!

Huom. Ilmoittautuminen on sitova. Peruutusehdot: Maksuton peruutus 15 vrk ennen tilaisuutta, 7-14 vrk ennen tehdyistä peruutuksista perimme 50% hinnasta ja alle 7 vrk ennen tilaisuutta tehdyistä peruutuksista perimme 100% koulutuksen hinnasta. Sairastapauksissa pyydämme toimittamaan lääkärin todistuksen.

 Palvelumuotoilun koulutuksen tarvikkeita

Aika

Loka-marraskuussa 2018

Hinta

(tulossa)

Osallistujamäärä

Max. 10-15 henkilöä

Kenelle?

Työpaja soveltuu yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin palveluista vastaaville henkilöille. Työpaja soveltuu siis mainiosti myös yksinyrittäjillekin.

Palvelumuotoilu ja palvelupolku voivat olla sinulle jo käsitteinä tuttuja, mutta työpajaan voi tulla mukaan vaikka nämä asiat ovat sinulle aivan uusia.  

Paikka

Proto Showroom, Pikisaari, Oulu

 

Hintaan sisältyy

Hinta sisältää työpajan ja laadukkaiden materiaalien lisäksi aamupalan. Työpajan aikana on tarjolla hedelmiä ja muuta välipalaa. Työpajasta saat mukaasi kattavan tietopaketin palvelupoluista ja esimerkkejä erilaisista sovelluksista.


Työpajan vetäjät

Juulia-002-PaloKuvat3-MHON2116-Edit-MarkkuHonkalaPhotography-20171005.jpg

Työpajan vetää 1-2 Palon palvelumuotoilijaa. Heillä kaikilla on kokemusta palvelupolkujen mallintamisesta palveluiden kehittämisprojekteissa, joten he osaavat antaa sinulle täsmäneuvoja.

Juulia Ruhala

Juulia on palvelumuotoilija, jonka erityisosaamiseen kuuluu muotoiluajattelu ja visuaalinen ajattelu. Hän on mestari kuvaamaan ja konkretisoimaan niin fyysisiä kuin digitaalisiakin ratkaisuja. Juulia pystyy nopeasti konkretisoimaan asiat visuaalisesti paperille ja viemään sen viimeisteltyyn digitaaliseen muotoon - Adoben ohjelmat ovat hänellä hallinnassa vektoreista videoklippeihin. Juulia pitää erityisesti siitä, että erilaisten kuvauksien avulla palvelu voidaan saada mahdollisimman ymmärrettäväksi.

Juulian suosikkeja palvelumuotoilussa ovat luovat menetelmät ja työkalut. Hän pitää niiden soveltamisesta projekteissa ja työpajoissa, erityisesti silloin, kun niiden avulla saadaan kerättyä syvempää ymmärrystä tutkimuskohteesta. Juulia on hyvä esiintyjä ja työpajojen energinen vetäjä, joka ei pelkää heittäytyä ja pistää itseään likoon.

PALO-LowRes-Satu1-011-MarkkuHonkalaPhotography-20161215.jpg

Satu Huczkowski

Satu on asiakaslähtöisen kehittämisen ammattilainen, jolla on laaja kokemus asiakasymmärryksen keräämisestä ja hyödyntämisestä uusia palvelukonsepteja suunniteltaessa. Insinööritausta ja kattava kokemus ohjelmistoalalta auttavat etenkin digitaalisia palvelukonsepteja kehittäessä. Satu on toiminut pitkään palvelumuotoilijana finanssialalla digitaalisten työkalujen kehitysprojekteissa.

Satu haluaa erityisesti auttaa yrityksiä kehittämään omia palveluitaan ymmärtämällä paremmin palvelun käyttäjän näkökulma mm. palvelun käytön sujuvuudesta, houkuttavuudesta ja saavutettavuudesta. Satu on menestyksekkäästi ollut toteuttamassa erilaisia palvelumuotoilun koulutuksia ja työpajoja. Työpajojen osallistujat ovat olleet niin palveluiden käyttäjiä (lapsista ikäihmisiin), kuin palveluiden parissa työskenteleviä ammattilaisiakin.

Satun positiivinen ja helposti lähestyttävä luonne on suuri vahvuus ja tukee hänen toimimistaan ihmisten parissa. Satua kiinnostavat ihmiset kuluttajina sekä palveluiden ja tuotteiden käyttäjinä - heidän motiivinsa ja positiivisen tunteen säilyttäminen läpi palvelun.

Piia Innanen

PALO-LowRes-Piia1-001-MarkkuHonkalaPhotography-20161215.jpg

Työpajan vetäjämme Piia Innanen on kokenut palvelumuotoilija. Hän on vetänyt lukuisia palvelumuotoilun työpajoja sekä julkiselle, yksityiselle että kolmannelle sektorille. Hän on nähnyt käytännössä millaiset asiat voivat olla haastavia ensimmäisen palvelupolun mallintamisessa ja osaa ohjata työtä oikeaan suuntaan. 

Piia on käyttäjälähtöisen suunnittelun asiantuntija yli 20 vuoden työ­koke­muksellaan. Hän on työskennellyt 17 vuotta vuorovaikutus- ja käyttökokemussuunnittelijana. Viimeiset 6 vuotta Piia on keskittynyt palvelumuotoiluun. Palvelumuotoilun menetelmät, asiakasymmärryksen syventäminen ja uusien palvelukokonseptien luominen ovat tulleet Piialle tutuiksi  useiden palvelumuotoiluprojektien vetäjänä. Piialla on siis runsaasti käytännön kokemusta siitä, mitä hän kouluttaa. 

Piia on Palvelumuotoilu Palon toimitusjohtaja ja toimii projektityön lisäksi palvelumuotoilun kouluttajana.

 


Lisätietoja

Jos sinulla on kysyttävää koulutukseen liittyen, voit lähettää sähköpostia: info@palvelumuotoilupalo.fi. Voit myös soittaa Piialle puh. 040 541 0274.


Palautetta Palon vetämistä työpajoista ja koulutuksista

Aivan mahti koulutus; sain paljon uusia ajatuksia omaan työhön.
Mukava ja leppoisa tunnelma. Asiantuntevat opet, hyviä case-esimerkkejä. Hyvä aineisto!!
Selkeä kokonaisuus - hyvä ymmärrys syntyi viemään prosessia eteenpäin. Todella tarpeen, ajankohtainen koulutus!
+ Materiaali (vihko ja kortit)
+ Tietoperusta (myös “teoria”)
+ Käytännön harjoittelu
+ Molemmat kouluttajat itse innostuneita ja molemmilla osaamista ja halu jakaa sitä.
 Koulutuksessa tehdään palvelumuotoilua pienryhmissä

Koulutuksessa tehdään palvelumuotoilua pienryhmissä

 Koulutuksessa opitaan rennossa ilmapiirissä

Koulutuksessa opitaan rennossa ilmapiirissä

 Eläydytään asiakkaan rooliin ja tehdään havaintoja

Eläydytään asiakkaan rooliin ja tehdään havaintoja

 Kouluttajatkin heittäytyvät välillä mukaan

Kouluttajatkin heittäytyvät välillä mukaan

 palvelumuotoilun case-tehtävä kulkee koulutuksen läpi

palvelumuotoilun case-tehtävä kulkee koulutuksen läpi

 Välillä voidaan tehdä energisoivia harjoituksia

Välillä voidaan tehdä energisoivia harjoituksia

 Kumiankka valvoo aikatauluja

Kumiankka valvoo aikatauluja


Tarvitsetko räätälöidyn koulutuksen organisaatiosi tarpeisiin?

Totetamme organisaatioiden erilaisiin tarpeisiin räätälöityjä koulutus- ja valmennuskokonaisuuksia. Ota yhteyttä alla olevalla yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse info@palvelumuotoilupalo.fi.