Haluatko oppia lisää palvelumuotoilussa käytettävistä osallistamisen menetelmistä?

Tämä koulutus on tarkoitettu sinulle, joka teet työssäsi palveluiden kehittämistä ja muotoilua. Koulutus keskittyy palvelumuotoilussa käytettäviin osallistamisen menetelmiin. Koulutuksessa syvennytään keskeisimpiin menetelmiin ja annetaan vinkkejä, miten soveltaa sekä yhdistää niitä käytännön kehittämisprojektissa.

Koulutuksen käytyään osallistuja ymmärtää mitä osallistava suunnittelu on. Hänellä on työkalupakki osallistamiseen sekä vinkkejä menetelmien hyödyntämiseen. Päivän aikana myös tehdään harjoituksia, joilla menetelmät tulevat tutuksi.


Koulutuspäivän ohjelma

Ohjelma tarkentuu lähempänä koulutusta.

8.15 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

8.30 Orientaatio aiheeseen

  • Mitä osallistaminen tarkoittaa?

  • Missä palvelumuotoilun prosessin vaiheessa kannattaa osallistaa?

  • Osallistamisen hyödyt

9:30 Osallistamisen perusmenetelmät

  • Havainnoinnit

  • Haastattelut

  • Luotaimet

  • Työpajat

  • Luovat menetelmät ja kokeilut

  • Menetelmäharjoitukset

  • Case-esimerkit

11.30 Lounastauko

12:30 Menetelmät jatkuu

15:00 Huomioita ja vinkkejä osallistamiseen

  • Aineiston analysointimenetelmät

  • Rekrytointi ja osallistettavan ryhmän aktivointi

  • Menetelmien valinnan ja soveltamisen vinkit

  • Mistä lisätietoa

16.00 Koulutuksen yhteenveto ja lopetus

 Palvelumuotoilun koulutuksen tarvikkeita

Aika

Marraskuu 2018

Hinta

(tulossa)

Osallistujamäärä

Max. 25 henkilöä
Min. osallistujamäärä on 10 osallistujaa, jotta koulutus järjestetään.

Kenelle?

Koulutus on suunnattu palveluista vastaaville ja niiden kehittämistehtävissä toimiville henkilöille. Koulutus sopii julkisten, yksityisten ja järjestöjen palveluiden kehittämisestä vastaaville.

Paikka

Paikka tarkentuu myöhemmin.

 

Ilmoittaudu tästä

Huom. ilmoittatumista ei ole avattu vielä, tulossa lähiaikoina.

Huom. Ilmoittautuminen on sitova. Peruutusehdot: Maksuton peruutus 15 vrk ennen tilaisuutta, 7-14 vrk ennen tehdyistä peruutuksista perimme 50% hinnasta ja alle 7 vrk ennen tilaisuutta tehdyistä peruutuksista perimme 100% koulutuksen hinnasta. Sairastapauksissa pyydämme toimittamaan lääkärin todistuksen.


 Palvelumuotiolukortit on jaettu palvelumuotoiluprosessin mukaisiin vaiheisiin

Palvelumuotiolukortit on jaettu palvelumuotoiluprosessin mukaisiin vaiheisiin

Hintaan sisältyy

Hinta sisältää koulutusohjelman lisäksi aamu- ja iltapäiväkahvit sekä lounaan. Koulutuksesta saat mukaasi kattavan koulutusmateriaalin sekä Palon palvelumuotoilun korttipakan, joka sisältää palvelumuotoilun vaiheet ja keskeisimpiä menetelmiä kätevässä paketissa.

Voit lukea lisää palvelumuotoilukorteista täältä>>


Kouluttajat

Kouluttajamme yhdistävät tutkimuksen ja liike-elämän näkökulmat. Piia ja Anna tekevät kummatkin kädet savessa osallistavaa suunnittelutyötä ja palveluiden muotoilua. He eivät puhu asiasta teoriapohjalta, vaan käytännön kokemuksensa ansiosta, he osaavat antaa neuvoa kiperiinkin osallistamisen kysymyksiin.

PALO-LowRes-Piia1-001-MarkkuHonkalaPhotography-20161215.jpg

Piia Innanen

Piia on käyttäjälähtöisen suunnittelun asiantuntija yli 20 vuoden työ­koke­muksellaan. Hän on työskennellyt 17 vuotta vuorovaikutus- ja käyttökokemussuunnittelijana. Viimeiset 5 vuotta Piia on keskittynyt palvelumuotoiluun. Palvelumuotoilun menetelmät, asiakasymmärryksen syventäminen ja uusien palvelukonseptien luominen ovat tulleet Piialle tutuiksi  useiden palvelumuotoiluprojektien vetäjänä. Piialla on siis runsaasti käytännön kokemusta siitä, mitä hän kouluttaa.  Piia on Palvelumuotoilu Palon toimitusjohtaja ja toimii projektityön lisäksi palvelumuotoilun kouluttajana.

Anna Luusua

Kuva1.jpg

Anna Luusua on  osallistavan suunnittelun  ammattilainen, arkkitehti ja tutkijatohtori Oulun yliopistosta.  Intohimo käyttäjäkokemukseen ja sen myötä osallistamiseen heräsi jo varhain opiskeluaikoina. Väitöskirjatutkimuksessaan Anna sovelsi ja kehitti osallistavia käyttäjäkokemuksen tutkimusmenetelmiä, ja tämä työ on jatkunut useissa hankkeissa. Syntyi vahva näkemys siitä, että osallistaminen on molemminpuolinen oppimisprosessi, jonka periaatteet ja työkalut jokainen voi oppia hallitsemaan.


Lisätietoja

Jos sinulla on kysyttävää koulutukseen liittyen, voit lähettää sähköpostia: info@palvelumuotoilupalo.fi. Voit myös soittaa Piialle puh. 040 541 0274.


Palautetta ja tunnelmia aikaisemmista koulutuksista

Aivan mahti koulutus; sain paljon uusia ajatuksia omaan työhön.
Mukava ja leppoisa tunnelma. Asiantuntevat opet, hyviä case-esimerkkejä. Hyvä aineisto!!
Selkeä kokonaisuus - hyvä ymmärrys syntyi viemään prosessia eteenpäin. Todella tarpeen, ajankohtainen koulutus!
+ Materiaali (vihko ja kortit)
+ Tietoperusta (myös “teoria”)
+ Käytännön harjoittelu
+ Molemmat kouluttajat itse innostuneita ja molemmilla osaamista ja halu jakaa sitä.
 Koulutuksessa tehdään palvelumuotoilua pienryhmissä

Koulutuksessa tehdään palvelumuotoilua pienryhmissä

 Koulutuksessa opitaan rennossa ilmapiirissä

Koulutuksessa opitaan rennossa ilmapiirissä

 Eläydytään asiakkaan rooliin ja tehdään havaintoja

Eläydytään asiakkaan rooliin ja tehdään havaintoja

 Kouluttajatkin heittäytyvät välillä mukaan

Kouluttajatkin heittäytyvät välillä mukaan

 palvelumuotoilun case-tehtävä kulkee koulutuksen läpi

palvelumuotoilun case-tehtävä kulkee koulutuksen läpi

 Välillä voidaan tehdä energisoivia harjoituksia

Välillä voidaan tehdä energisoivia harjoituksia

 Kumiankka valvoo aikatauluja

Kumiankka valvoo aikatauluja


Tarvitsetko räätälöidyn koulutuksen organisaatiosi tarpeisiin?

Totetamme organisaatioiden erilaisiin tarpeisiin räätälöityjä koulutus- ja valmennuskokonaisuuksia. Ota yhteyttä alla olevalla yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse info@palvelumuotoilupalo.fi.