Miten kaupunkimuotoilua lähdettiin tekemään Iin kunnassa?

Miten kaupunkimuotoilua lähdettiin tekemään Iin kunnassa?

Euroopan Komissio palkitsi Iin kunnalle tehdyn kaupunkimuotoiluprojektin ”Innovatiiviset vähähiiliset palvelut” Euroopan parhaana ilmastotyönä syksyllä 2017. Tuomariston mukaan valinnassa painottui etenkin kuntalaisten laaja osallistaminen palveluiden kehittämiseen. Lue miten osallistamista ja kaupunkimuotoilua lähdettiin tekemään Iin kunnassa.

Read More

Kokeilemalla kehittäminen on fiksua

Kokeilemalla kehittäminen on fiksua

Uusimmassa Iin kunnan kuntatiedotteessa kerrotaan viime syksynä tehdystä joukkoliikennekokeilusta, jossa mekin saimme olla mukana palvelumuotoilemassa. Tiedotteessa Johannes Helama, Pohjois-Suomen muotoilijat ry:n toiminnanjohtaja, kuvaa kokeilua ja sitä, mitä kaikkea opittiin. Tämä oikein loistavasti sujunut kokeilu oli pidemmän palvelumuotoiluprojektin loppuhuipennus, jota edelsi mm. tekemämme asiakasymmärrystutkimus ja joukkoliikenteeseen liittyvä uusia ratkaisuja keräävä haastekilpailu. 

Read More

Palvelumuotoilua yhdistyksille ja järjestöille

Palvelumuotoilua yhdistyksille ja järjestöille

Palvelumuotoilu ajatellaan usein sopivan hyvin ainoastaan tietyille aloille ja huonommin joillekin toisille aloille. Palvelualat ja varsinkin kuluttajapalvelut ovat kärjessä, kun palvelumuotoilua hyödynnetään. Edellä mainittujen lisäksi, myös yhdistyksissä ja järjestöissä voidaan hyödyntää palvelumuotoilua monin eri tavoin. Palossa olemme myös tehneet yhteistyötä usean yhdistyksen, liiton tai järjestön kanssa. Tässä neljä esimerkkiä, miten olemme voineet auttaa yhdistyksiä ja järjestöjä palvelumuotoilulla.

Read More

Palvelumuotoilu kehittää asiakaskokemusta ja liiketoimintaa

Palvelumuotoilu kehittää asiakaskokemusta ja liiketoimintaa

Palvelumuotoilu on englanniksi service design ja suomennoksessa käytetty muotoilu-sana ehkä harhauttaa eniten kuulijaa. Muotoilussa jää usein piiloon prosessi, jolla muotoilua tehdään. Hyvä tuotemuotoilu lähestyy tuotetta asiakkaan silmin. Tarkoituksena on muotoilla tuotteesta asiakkaan käyttötarkoitukseen ja luonnolliseen toimintatapaan mahdollisimman käyttökelpoinen ja toimiva tuote.

Read More

Innovatiiviset vähähiiliset palvelut -hanke valittiin Euroopan parhaaksi hankemaailman "Oscareissa"

Innovatiiviset vähähiiliset palvelut -hanke valittiin Euroopan parhaaksi hankemaailman "Oscareissa"

InnoHiili-hanke valittiin Euroopan parhaaksi EU:n RegioStars 2017 –kilpailun ilmastonmuutos-kategoriassa 10.10.2017. Voittaja julkistettiin eilen Euroopan alueiden ja kuntien teemaviikon tilaisuudessa Brysselissä. Tästä uutisesta tekee erityisen hienon se, että saimme kunnian olla mukana toteuttamassa hankkeen palvelumuotoiluosuutta osallistamalla kuntalaisia Iin keskustan ja joukkoliikenteen kehittämiseen.

Read More

Mitä asiakas oikeasti ajattelee?

Mitä asiakas oikeasti ajattelee?

Tradenomi-lehti kirjoittaa uusimmassa numerossaan Palon ja Kauppakeskus Valkean yhteistyöstä. Lue mitä mieltä Osuuskauppa Arinan markkinointipäällikkö Maria Ylitapio ja Sokos Herkun myyntipäällikkö Hannu Salo olivat mieltä palvelumuotoilusta ja yhteistyöstämme

Read More

Innovatiiviset vähähiiliset palvelut -hanke ehdolla Euroopan parhaaksi!

Innovatiiviset vähähiiliset palvelut -hanke ehdolla Euroopan parhaaksi!

Palo on ollut tukemassa palvelumuotoilupainoitteista Innovatiiviset vähähiiliset palvelut -hanketta vuoden 2016 syksystä lähtien. Kehittäminen hankkeessa on tehty hyvin ihmislähtöisesti, kuntalaisia eri tavoin osallistamalla. Joukkoliikenteessä ydin oli kattavassa käyttäjätutkimuksessa, asemakaavoitusta tuimme osallistamalla ja innostamalla kuntalaisia - ja harrastuspalvelua olemme kehittäneet kevyiden kokeilujen avulla. Tämä muotoilullinen ja ihmislähtöinen ote ja palvelumuotoilutyömme sai tänään tunnustusta EU-tasolla. Innovatiiviset vähähiiliset palvelut -hanke on valittu EU Regiostars -kilpailussa finaaliin!

Read More

Valmennusohjelma yhdistää asiakaslähtöisen palveluohjauksen ja palvelumuotoilun

Valmennusohjelma yhdistää asiakaslähtöisen palveluohjauksen ja palvelumuotoilun

Jyväskylän kaupunki kokeilee valinnan vapautta sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluhohjauksen rooli tulee valinnan vapauden vallitessa korostumaan merkittävästi. Tarvitaan entistä asiakaslähtöisempää työotetta. Kehitimme yhdessä Valmennustalo Virran kanssa valmennusohjelman, jossa yhdistyy käytännön asiakaspalveluvalmennus ja palvelumuotoilu.

Read More