Kauppojen lähiruokavalikoimissa isoja eroja

Kartoitimme maaliskuun lopulla useiden Oulun alueen myymälöiden tuotevalikoimia lähellä valmistettujen tuotteiden osalta. Vertailussamme kävi ilmi, että kauppojen valikoimissa on huomattavia eroja. Tuotteiden saatavuuden lisäksi kartoituksessa arvioimme myös myymälöiden tarjoamaa ostokokemusta lähellä valmistettuihin tuotteisiin liittyen. Tällä hetkellä kuluttajia autetaan heikosti löytämään lähiruokaa ja näin tukemaan paikallista ruoantuotantoa.

Kartoitukseen valikoitui mukaan yhteensä 15 Oulun alueen tuotetta, jotka edustivat kattavasti eri tuotealueita leivästä valmisruokiin. Tutkittavia myymälöitä oli puolestaan 9: Citymarket Kaakkuri, Halpa-Halli Liminka, K-supermarket Välivainio, Lidl Tuira, Prisma Limingantulli, S-market Tuira, Stockmann Oulu, Tokmanni Oulunlahti ja Valintatalo Tuira.

Vertailun laajin valikoima löytyi Prisma Limingantullista, jossa oli myynnissä kaikki 15 tuotetta. Citymarket Kaakkurista ja S-market Tuirasta löytyi 14 tuotetta ja K-supermarket Välivainiolta 13. Muissa vertailussa mukana olleissa myymälöissä lähialueen tuotteita oli saatavilla huomattavasti vähemmän. Halpa-Hallista löytyi 9 tuotetta ja Tokmannista 6. Lopuissa myymälöissä ei juurikaan myyty lähialueen tuotteita. Stockmannin valikoimassa oli 3 tuotetta, Valintatalossa 2 ja Lidlissä ainoastaan 1. Alla olevassa taulukossa on tarkka erittely tuotteista ja myymälöiden valikoimista.

Valikoimavertailun lopputuloksena oli, että kattavimmin paikallista ruokaa tarjoavat S- ja K-ryhmän myymälät, joiden lähiruokavalikoimista ei löytynyt merkittäviä eroja. Vertailussa havaittiin toki yllätyksiäkin. Yllättävänä pidimme sitä, että vahva laatubrändi Stockmann tarjosi hyvin niukasti lähialueella valmistettua ruokaa. Havaitsimme myös, että Lidlin viimeaikainen markkinointiviesti tuotteidensa suomalaisuudesta ei kuitenkaan todellisuudessa tarkoita sitä, että ruoka olisi lähellä tehtyä.

Ostokokemuksessakin vielä petrattavaa

Vertailussa arvioimme myös myymälöiden tarjoamaa ostokokemusta lähellä valmistettujen tuotteiden osalta. Tuotteiden esillepanossa olikin kaikissa myymälöissä vielä erittäin paljon kehitettävää. Mielestämme niitä asiakkaita, jotka haluavat ostaa lähellä valmistettua ruokaa, tulisi auttaa valinnoissaan paljon nykyistä enemmän. Nyt kiireiset asiakkaat joutuvat navigoimaan valtavassa tuotemeressä ilman minkäänlaista selkeää opastusta. Tässä olisi nyt kaupoilla petraamisen paikka.

Sanomalehti Kaleva tarttui aiheeseen 23.4.